30.11.12

Lucia-minnen

Igår letade jag överallt efter luciakronor. Det var inte alls så enkelt som jag trott. Var övertygad om att Clas Ohlson sku ha av dem, men jag misstog mig. Till slut gick jag till Stockmann. Det lyckades.

När jag var liten var jag väldigt förtjust i lucia. Jag lekte lucia hela december. Jag drömde om att en dag få vara lucia. När jag var i dagis fick jag vara lucia trots att jag var knubbig, brunhårig och dessutom var mitt hår kort. Min vän som var som gjord för luciauppdraget, söt som bara vad med långt ljust hår, blev ändå inte vald till uppdraget. Ibland tänker jag på mina dagistanter, med tacksamhet.

Länge länge önskade jag att jag skulle få vara lucia igen. Jag skulle säkert ha bett någon skicka in min bild till luciajuryn om jag kunnat sjunga. Finlands lucia...

Jag tog fram vår luciakrona i plast hemma och lyssnade på luciasånger. Andra barn var förtjusta i Miss Finland, andra i prinsessor. Min grej var definitivt lucia.

Orsaken att jag köpte luciakronor igår är inte den att jag tänker vara lucia hemma. Eller att jag fortfarande drömmer om en karriär som lucia. Orsaken att jag har kronorna är att jag ska ta en bild. Den publiceras senare.

Behöver ännu ett par röda satinband. Och två vita dräkter.
Återkommer till detta :).





4 kommentarer:

Catta sa...

Lyckans dig som fick vara lucia i dagis! Jag fick ju aldrig det, inte i dagis och inte i skolan. Har nog säkert lite trauma över det. Två ggr har jag varit reservlucia, men vad hjälper nu det? Plus att jag sjungit i många luciakörer. En ole katkera mutta... Eller jovisst är jag! ;) Väntar med spänning på ditt projekt!

Mikaela "Micko" Lax sa...

Oj oj. Jag tänker att tiderna blivit bättre ändå gällande denna lucia-grej. I vissa skolor o dagisar får flickorna turas om. Någon får vara lucia på julfesten, någon på luciadagen och någon på en utfärd till ett ålderdomshem. Men jag fattar inte varför de inte kan låta alla flickor o pojkar vara lucia som vill. Vet många pojkar som varit ledsna över att de inte får vara lucia. Att så kan det vara. O man blir klart bitter av att aldrig fått vara lucia. Mina goda dagistanter blir förevigt goda tack vare detta. Borde vi bilda ett luciatåg? Jag sku gärna vara din tärna.

Catta sa...

Jo! Eller sen ett luciatåg där alla bittra reservlucior sku få va lucia! I gymnasiet var det ju en manlig korvlucia, minns du?

Mikaela "Micko" Lax sa...

Jo korvlucian var ett uppiggande koncept. På den tiden var jag själv dock lite konservativ så det var SVÅRT för mig att bli så glad som jag sku vara idag :).
Bittra luciornas luciatåg. Det ska vi fundera på.